środa, 23 kwietnia 2014

Dziś Światowy Dzień Książki

Obchodzimy dziś Światowy Dzień Książki. Czy wyobrażacie sobie życie bez książek? Z pewnością byłoby nudne, a nasza wyobraźnia nie miałaby okazji pracować. Oglądanie filmów czy TV to jak podanie wszystkiego na talerzu - gotowe do spożycia ale nie rozwija nas w żaden sposób, ot chwilowa rozrywka. 

Książki dają znacznie więcej, dzięki nim możemy sami stwarzać sobie obrazy i postacie, czekać na rozwój wydarzeń i śledzić akcję w napięciu. Takie zajęcie potrafi całkiem pochłonąć dlatego nieprzypadkowo powstało powiedzenie "połknąć książkę". 

W tym dniu zachęcamy Was do nietypowego zajęcia: przejrzenia swojej biblioteczki i podania książek dalej. Bo przecież o pozbywaniu się nie ma mowy - czy można pozbyć się przyjaciela? 

Na pewno macie w swoich zbiorach książki, do których już nie sięgacie. Czy warto, żeby leżały bezczynnie jeśli mogą komuś jeszcze dostarczyć wrażeń? Szkoda, żeby raz przeczytana książka marnowała się, dlatego mamy propozycję: sprzedajcie ją na OLX, dodanie ogłoszenia nic nie kosztuje! Można też przekazać książki pobliskiej bibliotece, w ten sposób dotrze do jeszcze większego grona czytelników.

A na koniec uroczy filmik o książkach, które... potrafią latać:


poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Tablica.pl zmieniła nazwę na OLX.pl

Zmienia się pogoda, zmieniają się znajomi, czasem zmieniają się także nazwy serwisów internetowych. I tak od dzisiaj Wasz ulubiony serwis ogłoszeniowy zmienia nazwę na OLX.pl

Zmienia się tylko nazwa serwisu, wszystko inne pozostaje po staremu: 

- OLX.pl jest nadal darmowy 
- OLX.pl jest nadal lokalny 
- Twoje ogłoszenia są nadal aktywne
- Twoja korespondencja jest dostępna 
- Twój login i hasło pozostają bez zmian 
- Twoje wyróżnione ogłoszenia będą nadal wyróżnione 
- regulamin serwisu jest taki sam 
- wszystkie funkcjonalności serwisu (dodawanie, przeglądanie, wyszukiwanie ogłoszeń) pozostaną niezmienione 

I co ważne: OLX.pl, tak jak Tablica.pl będzie karmił psy ze schronisk! 

OLX to międzynarodowa grupa serwisów z ogłoszeniami lokalnymi, obecna jest w ponad 100 krajach na świecie, m.in. w Brazylii, Indiach, Nowej Zelandii i Portugalii. W ten sposób dołączamy do wielkiej globalnej rodziny, ale nadal działamy lokalnie: w Twojej miejscowości, dzielnicy, po prostu: w okolicy. 

Wypróbuj OLX.pl sam i sprawdź, że poza nazwą nic się nie zmieniło!

poniedziałek, 7 kwietnia 2014

Reklamacja rzeczy używanych

Często pytacie nas o możliwość reklamacji kupionych rzeczy. Co zrobić kiedy kupiony przedmiot różni się od opisu albo jest niesprawny? Specjalnie dla Was zebraliśmy informacje na temat reklamacji rzeczy używanych.

To co najważniejsze: sprzęt używany podlega takim samym prawom, jak nowy - gdy okaże się wadliwy, można go reklamować u sprzedawcy czy przedsiębiorcy. Kupując rzeczy używane należy się liczyć z tym, że taki towar nie zawsze jest pełnowartościowy i pozbawiony wad. Od tego, jaki jest stan naszej wiedzy na temat produktu w momencie jego zakupu zależy, czy możemy skorzystać z prawa do reklamacji. 

Ocena stanu rzeczy przez pewien czas już używanej, bywa subiektywna: to co dla jednych jest poważnym uszkodzeniem, dla innych nie stanowi problemu. Dlatego powszechnie przyjmuje się, iż sprzedawca nie odpowiada za wady rzeczy używanej wynikające z normalnej eksploatacji, np. gdy buty noszą ślady użytkowania na podeszwie. Kupujący ma też prawo do reklamacji w sytuacji, gdy po dokonaniu zakupu okazało się, że rzecz ta ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność. 

Gdy towar ma niższą cenę, ponieważ posiada określoną wadę, o której sprzedawca poinformuje nas w momencie zakupu, wówczas nie jesteśmy uprawnieni do składania reklamacji produktu z uwagi na tą konkretną wadę. Natomiast jeśli zauważymy inną niezgodność towaru z umową, mamy prawo do reklamacji. Jeśli uznamy, że stwierdzona przez nas wada stanowi podstawę do reklamacji towaru, należy podjąć kolejne kroki. 

Sposób postępowania zależy jednak od tego, kto jest stroną transakcji - osoba fizyczna czy przedsiębiorca. W pierwszym przypadku można powołać się na ogólne przepisy kodeksu cywilnego, dotyczące rękojmi za wady fizyczne (art. 556-576). Reklamację możemy zgłosić najpóźniej w ciągu miesiąca od zauważenia wady, ale nie później niż na rok od daty zawarcia transakcji. Od sprzedawcy, którym jest osoba fizyczna, możemy domagać się usunięcia wady. Gdy nie chce - obniżki ceny lub w ostateczności - zwrotu pieniędzy. 

Jeśli po drugiej stronie mamy przedsiębiorcę - na przykład w komisie - możemy powołać się na przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nimi od momentu wykrycia niezgodności towaru z umową, mamy dwa miesiące na zgłoszenie reklamacji. W przypadku używanych rzeczy odpowiedzialność sprzedawcy trwa dwa lata. Czas ten może zostać skrócony do roku, jeśli tak zostanie uzgodnione między stronami transakcji. Od sprzedawcy możemy żądać doprowadzenia wadliwej rzeczy do stanu zgodnego z umową. Nie ma natomiast mowy o wymianie tej rzeczy na nową lub o zwrocie pieniędzy, chyba, że naprawa nie odniesie skutku, a wada jest istotna - wówczas można już bezwarunkowo odstąpić od umowy. 

Reklamację należy składać na piśmie. W dokumencie powinien zostać określony termin i sposób rozwiązania sprawy - w zależności od tego czy mamy do czynienia z przedsiębiorcą czy osoba fizyczną - naprawy, wymiany rzeczy na wolną od wad, zwrotu zapłaconej kwoty. Do reklamacji należy także dołączyć kopię dowodu zakupu w postaci paragonu lub umowę kupna-sprzedaży. W przypadku braku tego typu dokumentów sprawa nie jest stracona - obowiązuje równie wiążąca umowa ustna. W przypadku tej ostatniej trudniej jednak udowodnić, że transakcja w ogóle miała miejsce, dlatego lepiej ją udokumentować.

Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do twojego żądania. Brak odpowiedzi równoznaczny jest z uznaniem przez sprzedawcę reklamacji. Jeżeli sprzedawca nie uzna reklamacji, sprawę trzeba będzie niestety skierować do sądu.